BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 13, 2009

Mengapa Lama Sangat tak Update?

1- Kesibukan dengan kuliah
2- Jadual harian yang padat
3- Malas pergi cyber cafe
4- Cuti hari Jumaat sahaja

"Sesungguhnya manusia sentiasa memberikan alasan pada setiap perkara"(Surah al-Kahfi)

Sukar sungguh mehnah dalam da'wah alam maya ni. Ditambah pula dengan tribulasi di alam realiti yang begitu merunsingkan. Terkadang lemah tak berdaya. Imtihan Qobul untuk pelajar wafidin yang baru dilaksanakan tahun ini semakin menjadikan diri ini kian parah. Sekiranya tidak lulus, perlu memasuki kelas pengukuhan bahasa arab yang dijalankan oleh pihak Azhar sendiri selama setahun. Sekiranya tidak lulus dalam imtihan qobul yang seterusnya, permohonan meneruskan pengajian di Universiti al-Azhar tidak akan diterima. Kesemua urusan kuliah tergendala ; tahlil dam,tasdiq dan kerneh sehingga natijah imtihan keluar. Dentuman kali kedua; hanya siswa siswi dari Malaysia sahaja yang belum menduduki imtihan lagi. Masa bergerak tanpa boleh dihentikan. Dikhabarkan imtihan kuliah bagi fatrah pertama akan dijalankan pada awal Januari tahun hadapan. Masa semakin suntuk. Terkapai-kapai menanti yang dinantikan. Kesabaran semakin teruji.

Inilah Mesir. Beribu-ribu kilometer dari tanah airku. Kadang-kadang aku terlupa yang aku sudah berada di Mesir. Kalimah "mim" disinonimkan kepada 'musibah', "shod"= 'sabar' dan "ra"= 'redha'. Bumi Musa dan Firaun. Pelbagai ragam manusia kian zahir di pandangan. Ada sahabat yang melenting. Ada juga yang pasrah sahaja. "Biasa la syeikh, orang Arab memang camtu pun..". Rungutan demi rungutan semakin memekakkan telingaku. Semakin hari, aku semakin mengenali budaya masyarakat ini. Hati kering la senang cerita. Tiada ungkapan terasa hati dan makan dalam. Semuanya terus terang je.

Ya Allah, aku memohon pada-Mu kesabaran atas setiap ujian, kemudahan atas setiap urusan, ikhlas dalam setiap amalan, berkat dalam setiap pekerjaan juga redha pada pengakhiran.

Buat keluarga, guru dan sahabat tercinta, kenang daku dalan doa kalian kerana kalian sentiasa dalam sanubari dan sentiasa disebut-sebut dalam susunan doaku.